نظرات: ۰
شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰
نظرات: ۰ |
۰
افتتاح پیشرفته ترین مركز كنترل و پایش شبكه فوق توزیع كشور در برق منطقه ای مازندران

آیین افتتاح طراحی و استقرار پیشرفته ترین سیستم كنترل و پایش شبكه فوق توزیع نیروی برق بومی و دانش بنیان كشور در شركت برق منطقه ای مازندران و گلستان با حضور آیت ا... لائینی نماینده ولی فقیه در استان مازندران برگزار شد

به گزارش پایگاه خبری توانیر، در این مراسم آیت الله محمدی لائینی نماینده ولی فقیه در استان مازندران بابیان اینکه باید از ظرفیت جوانان نخبه برای دانش بنیان شدن زیرساختهای کشور بهره گرفته شود، گفت: «ما می توانیم» با پیوست «ما می دانیم» مسیر پیشرفت را هموار می کند.
وی بابیان اینکه باید هوشمندانه امور کشور مدیریت شود، اظهار داشت: مراد از مدیریت هوشمندانه این است که آینده نگر باشیم.
وی بابیان اینکه امور کشور باید دانش بنیان شود، افزود: باید از ظرفیت جوانان نخبه برای دانش بنیان شدن زیرساخت های کشور بهره گرفته شود.
آیت ا... محمدی لائینی بابیان اینکه اعتماد به توان داخلی موجبات کاهش هزینه دست یابی به تکنولوژی را همراه دارد، گفت: شعار «ما می توانیم» باید مورد توجه همگان باشد.
آیت الله محمدی لائینی اضافه کرد: مسوولان و کارکنان دستگاهها باید باصداقت و امانت داری ارائه خدمت داشته باشند و افزایش رضایت ارباب رجوع را فراهم آورند.
موسوی تاکامی مدیر عامل شرکت برق منطقه ای مازندران نیز در این مراسم اظهار داشت: استفاده از سیستمهای کنترل، پایش و گردآوری داده های (SCADA) سنتی و غیر مکانیزه به اوایل دهه 1960 برمی گردد که بیشتر در صنایع برق و نفت و گاز و صرفا بر پایه برخی تراشه ها استوار بود که از دهه 1980 به طور گسترده به وسیله شرکتهای بزرگ صنعتی برای نظارت از راه دور سیستم ها در زمان واقعی بر پایه PLC مورد استفاده قرار گرفته اند. از طریق داده های اخذ شده توسط سیستم های  SCADA، شرکتهای برق دنیای پیشرفته توانسته اند قابلیت اطمینان شبکه را بهبود بخشند، به طور فعال مشکلات را شناسایی و حل کنند، الزامات کیفیت توان را برآورده نمایند و از تصمیم های استراتژیک برخوردار شده و سیستم بازیابی سریعتری بعد از بروز خطا داشته باشد.
وی افزود: از منظر تاریخی، تنها شرکتهای بزرگ از سیستمهای اسکادا برای ایجاد زیرساختی سازگار، ایمن و پاسخگو با نظارت مستمر وضعیت استفاده کرده اند. با این حال، حتی امروزه، بسیاری از شرکت های پیشرفته دنیا از مزایای سیستم اسکادا در شبکه فوق توزیع برخوردار نیستند. پیاده سازی سیستم های اسکادا، حتی برای شرکت های برق با چند ده پست، به روشی رایج در شبکه انتقال، مقرون به صرفه و امکان پذیر نیست. چراکه هزینه بالای تجهیزات از قبیل مودم، RTU و سایر تجهیزات جانبی و مخابراتی، قیمت سرسام آوری دارد.
تاکامی افزود: لازم است تا با استفاده از سیستم های SCADA و مدیریت انرژی، نسبت به جمع آوری و ثبت داده ها و تولید اطلاعات برای تصمیم گیری و تصمیم سازی هوشمندانه بدون نیاز به سرمایه گذاری مالی گزاف اقدام کرد ؛ چراکه با استفاده از اطلاعات بدست آمده از داده های جمع آوری شده می توان بصورت خودکار یا توسط مهندسین ماهر دیسپاچینگ، علاوه بر ارتقاء سطح و کیفیت تصمیم گیری، عیب یابی و تجزیه و تحلیل سیستم را انجام داده و از قبل آن، هزینه های نگهداری و تعمیرات و نیز نرخ خروج ناخواسته تجهیزات را کاهش داد.
تاکامی گفت: سخت افزار و نرم افزار طراحی شده در این سیستم بومی شده که در برق منطقه ای مازندران ایجاد و استقرار یافت، قابلیت همکاری پذیری و اتصال به دستگاه های الکترونیکی هوشمند (IED) با طیف گسترده ای از پروتکل های ارتباطی را امکان پذیر کرده است. راه حل های نرم افزاری همراه با راه حل های جدید SCADA و سیستم مدیریت انرژی؛ دسترسی، مدیریت، امنیت، افزونگی و مقیاس پذیری داده ها را برای پشتیبانی از عملکردهای ضروری سیستم را نیز فراهم کرده است.
مدیر عامل برق منطقه ای مازندران و گلستان تاکید کرد: برای ارائه خدمات قابل اعتماد، درک نحوه عملکرد شبکه فوق توزیع نیروی برق با داده های زمان واقعی بسیار مهم است. این اطلاعات مبنای مورد نیاز برای تصمیم گیری موثر را فراهم می کند. در حالی که در حال حاضر شرکتهای برق اغلب به بازدیدهای منظم سیستم در محل پستهای فوق توزیع توسط اپراتورهایی که به میدان فرستاده می شوند برای جمع آوری نقاط داده متکی هستند، شرکتهای پیشرو جهان از انواع سیستم های نظارت و کنترل برای جمع آوری داده های معادل از چندین مکان جغرافیایی به صورت پیوسته استفاده کرده اند. شرکت های برق می توانند به داده های فوری، ثابت و تاریخی ارائه شده توسط یک سیستم SCADA برای تصمیم گیری هوشمندانه و کارآمد که مدت زمان و دفعات قطع برق را کاهش می دهند، تکیه کنند. با اطلاعات بلادرنگ و دقیق، شرکتهای برق می توانند بازدیدها و تعمیر و نگهداری را به طور مؤثرتری هدایت کنند.
وی اضافه کرد که این سیستم مدرن، مالتی تسکینگ و زمان واقعی است و قابل رقابت با سایر سیستم ها با برندهایی نظیر میکرو اسکادای ABB، NETVISION  و... است و از جنبه های کلیدی سیستم کنترل و پایش شبکه فوق توزیع برق منطقه ای مازندران و گلستان عبارت از: اخذ داده های وضعیت زمان واقعی تجهیزات، داده های اندازه گیری و هشدار تجهیزات و ترانسفورماتورهای جریان، ولتاژ، قدرت، کلیدها و سایر تجهیزات، ذخیره سازی داده ها، کنترل ولتاژ و توانهای اکتیو و راکتیو، طرح ریزی شبکه، ایجاد امکان عملیات از راه دور در صورت تایید پدافند غیرعامل، فعال بودن سیستم با امنیت بالا، بستر مخابراتی و ارتباطات مناسب، امکان پشتیبانی از سیستم بدون تاثیر تحریمها، اخذ داده ها از سیستم های موجود و ارسال به مرکز دیسپاچینگ، تامین ترندهای کارا، ثبت رخدادها و خطاها، امکان برقراری ارتباط با سایر سامانه ها نظیر مدیریت انرژی و سیستم تعمیرات و نگهداری، کمک به اپراتور در تحلیل سیستم و بازیابی سریع شبکه در زمان بروز خطا، تعداد نودهای بالا و نامحدود، دارا بودن سیستم کالرینگ و مرتب سازی داده های ولتاژ و... برای سهولت تصمیم گیری اپراتورها، استقرار سیستم بر بستر GIS، امکان ارسال فرمانهای کنترل سیستم، توسعه پذیر، قابل انعطاف و سایر قابلیتهای بروز سیستم های اسکادای مدرن دنیا؛ هستند.
به گفته وی، استقرار موفقیت آمیز این سیستم در برق منطقه ای مازندران و گلستان صرفه جویی 4 میلیون دلاری به دنبال داشته و نشان داده که راه حل ها و خدماتی برجسته شده اند که به راحتی تجهیزات موجود با سیستم های جدید ادغام شده اند.
موسوی تاکامی همچنین گفت: این سیستم از سیستمهای جانبی نیز برخوردار است که امکان محاسبه معیارهایی نظیر، شاخص میانگین مدت قطع سیستم (SAIDI)، شاخص تناوب دفعات قطع متوسط سیستم (SAIFI) و شاخص تناوب دفعات قطع متوسط لحظه ای (MAIFI) ، نرخ آمادگی سیستم، نرخ خروج سیستم، انرژی توزیع نشده، حد بارپذیری شبکه، قابلیت انتقال کل توان شبکه را دارا است.
وی در پایان این سیستم را کارآمد، بومی، دانش بنیان و هوشمند دانست و اشاره کرد که اکنون سیستم کنترل و پایش شبکه فوق توزیع نیروی برق شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان دارای شاخصهای یک سیستم مدرن است که بدون PMU و صرفا با استفاده از کنتورها که در واقع یک سیستم PMU بدون اندازه گیری زاویه فاز برای شبکه فوق توزیع هستند و مناسب هستند، توانسته است یک سیستم کنترل، پایش و گردآوری و تحلیل داده قوی بر بستر امن سایبری را در اختیار قرار دهد. همچنین با توجه به عدم امکان به روز رسانی سیستمهای DCS پست ها به سبب تحریم نظیرسیستمهای  Loan (ABB) و COMPASS (SIMENS)، می توان از سیستم های بومی شده مدرن استفاده کرد و در این زمینه شرکت برق منطقه ای مازندران در ابعاد هوشمندسازی شبکه، پیشرو است.