نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۱
نظرات: ۰ |
۰
افزایش ظرفیت نیروگاههای مقیاس کوچک به ۲۴۶۴ مگاوات

مجری طرح تولید پراکنده و انرژیهای نو شرکت توانیر از احداث و بهره‌برداری از ۳۳۴ نیروگاه مقیاس کوچک با ظرفیت نامی ۲۴۶۴ مگاوات از سال ۱۳۸۷ تاکنون خبر داد.

به گزارش خبرگزاری توانیر، زهرا اسماعیل‌زاده افزود: در سال جاری تولید غیرهمزمان نیروگاه‌های مولد مقیاس کوچک حرارتی در اوج بار تابستان به ۱۳۸۰ مگاوات رسید و توان تأمین شده در لحظه پیک نیز برابر ۱۳۳۴ مگاوات بود که نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد رشد داشته است.
وی کاهش تلفات تولید تا مصرف برق به دلیل نزدیک بودن به محل مصرف، حجم سرمایه‌گذاری پایین‌تر نسبت به نیروگاههای متمرکز و نیز امکان بهره‌ گیری از حرارت تولیدی نیروگاه برای مصارف حرارتی و برودتی را از مزایای نیروگاه‌های تولید پراکنده (DG) برشمرد و ناترازی موجود بین تولید و مصرف برق در سال‌های اخیر و نیاز به افزایش ظرفیت‌های جدید نیروگاهی را از دلایل ترغیب سرمایه گذاران به مشارکت در احداث و توسعه ظرفیتهای نیروگاهی و تولید پراکنده عنوان کرد.
اسماعیل‌زاده با اشاره به ابلاغ "مصوبه مقررات (نرخ و ضوابط) عرضه برق نیروگاه‌های مقیاس کوچک" از سوی وزیر نیرو در بهمن سال گذشته، گفت: در طرح توسعه مولدهای مقیاس کوچک حرارتی از سوی دولت، سرمایه‌گذار احداث نیروگاه مجاز است نسبت به انعقاد قرارداد دوجانبه با مصرف‌کنندگان اقدام کند و مصرف‌کننده طرف قرارداد نیز به میزان تولید نیروگاه، از برنامه‌های مدیریت مصرف در دوره اوج بار معاف می‌شود. 
مجری طرح تولید پراکنده و انرژیهای نو شرکت توانیر ادامه داد: توسعه نیروگاه‌های مقیاس کوچک مطابق هدف‌گذاری‌ برنامه‌های توسعه پنجساله در دست پیگیری و اقدام است و تنها حوزه‌ای است که هدف‌گذاری انجام شده در برنامه ششم توسعه در آن به طور کامل محقق شده است.
وی خاطر نشان کرد: از ابتدای برنامه ششم توسعه و در جهت توسعه هدفمند مولدهای مقیاس کوچک در شبکه، نقاط حائز اولویت جهت احداث دائمی این نوع از نیروگاهها در کشور احصاء شده و جلب مشارکت سرمایه‌گذاران در این نقاط از سوی شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع نیروی برق در دست اقدام است.

نظر شما چیه؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

آخرین اخبار