نظرات: ۰
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۷
نظرات: ۰ |
۰
۶ هزار و ۴۲۹ مگاوات نیروگاههای صنایع در مرحله اجرا قرار دارد

مجری طرح احداث نیروگاه‌های صنایع با اشاره به این که تاکنون برای احداث ۱۸ هزار و ۳۷۰ مگاوات نیروگاه موافقت اصولی صادر شده است، گفت: از این مقدار، ۶ هزار و ۴۲۹ مگاوات در مرحله اجرا قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری توانیر، سیدزمان حسینی با اشاره به این که امسال و پیش از آغاز فصل گرم ۱۰ واحد نیروگاهی صنایع مجموعا به ظرفیت ۱۵۸۲ مگاوات به بهره‌برداری رسید، افزود: تا پیش از اوج بار سال ۱۴۰۴ نیز ۷ واحد نیروگاهی دیگر به ظرفیت ۱۲۰۰ مگاوات توسط صنایع به بهره‌برداری رسیده و به شبکه سراسری متصل خواهد شد.
وی با تأکید بر لزوم تأمین سوخت کافی برای سرعت بخشیدن به فرایند احداث نیروگاه‌های صنایع گفت: ۳ هزار و ۷۴۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی صنایع نیز پس از تخصیص سوخت با برگزاری مناقصه وارد مرحله اجرایی می‌شوند.
حسینی در ادامه افزود: از مجموع نیروگاههای در دست احداث صنایع، تاکنون ۲ واحد در سمنان جمعا به ظرفیت ۳۶۶ مگاوات، واحد گازی شماره ۱ و ۲ فولاد مبارکه جمعا به ظرفیت ۶۱۴ مگاوات، یک واحد آلومینیوم المهدی به ظرفیت ۱۸۳ مگاوات، یک واحد فولاد غرب آسیا به ظرفیت ۱۵ مگاوات، واحد یک گازی گل گهر به ظرفیت ۱۸۳ مگاوات، واحد یک گازی چادرملو به ظرفیت ۱۸۳ مگاوات، واحد بخار کربنات سدیم سرخه به ظرفیت ۸ مگاوات و نیروگاه خورشیدی خاتون‌آباد و بنه یکه می‌دوک شرکت ملی مس به ظرفیت ۳۰ مگاوات به بهره‌برداری رسیده است.
به گفته مجری طرح احداث نیروگاه‌های صنایع، واحد بخار فولاد مبارکه به ظرفیت ۳۰۰ مگاوات، واحد ۲ گازی بلوک ۲ گل گهر سیرجان به ظرفیت ۱۸۳ مگاوات، واحد ۲ گازی آلومینیوم المهدی به ظرفیت ۱۸۳ مگاوات، واحد ۲ گازی چادرملو به ظرفیت ۱۸۳ مگاوات، واحد بخار فولاد بوتیای ایرانیان به ظرفیت ۱۴۴ مگاوات، نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه به ظرفیت ۱۲۰ مگاوات و نیروگاه پتروشیمی هلیلان ایلام به ظرفیت ۵۰ مگاوات نیز قرار است تا پیش از اوج بار سال ۱۴۰۴ وارد مدار شوند.
وی با تأکید بر اینکه براساس ماده ۴ قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق، صنایع انرژی‌بر موظفند تا پایان سال ۱۴۰۴ نسبت به احداث نیروگاه خودتأمین اقدام کنند، تصریح کرد: صنایعی که براساس این قانون نسبت به احداث نیروگاه خودتأمین اقدام نکنند، در شرایط کمبود برق در اولویت طرح‌های مدیریت مصرف برق قرار خواهند گرفت.
حسینی در پایان به توجیه اقتصادی احداث نیروگاه توسط صنایع اشاره کرد و گفت: هزینه‌های احداث نیروگاه در مقایسه با هزینه‌ طرح‌های تولیدی صنایع به مراتب کمتر است و با توجه به اینکه احداث نیروگاه خودتأمین امکان استمرار تولید صنایع انرژی‌بر را فراهم می‌کند، مدت بازگشت سرمایه احداث نیروگاه صنایع ۳ تا ۵ سال ارزیابی می‌شود.

نظر شما چیه؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha