به گزارش خبرگزاری توانیر، حمیدرضا قیصری در گفت و گو با خبرنگار ما، رسالت دفتر بازرسی و پاسخگویی توانیر را فراتر از یک وظیفه نظارتی عنوان کرد و گفت: ما تلاش میکنیم یکپارچگی، شفافیت و پاسخگویی را در تمامی شرکتهای زیرمجموعه و تابعه توانیر تقویت کنیم و اعتماد سازمان و مردم به صنعت برق را از طریق رصد مستمر فرآیندهای اداری و عملیاتی، بررسی شکایات کارکنان و مردم، تحلیل عملکرد مدیران و ارایه توصیههای اصلاحی، ارتقاء دهیم.
وی تصریح کرد: رسالت ما نه تنها رسیدگی به مسائل و مشکلات فعلی، بلکه ایجاد سازوکارهای پیشگیرانه برای جلوگیری از تخلفات و فساد احتمالی آینده است تا به جای تمرکز صرف بر گزارشهای گذشته، فرهنگ سازمانی مبتنی بر مسوولیتپذیری و اخلاق حرفهای را در سطح کلان، نهادینه کنیم.
قیصری اهداف کوتاهمدت این دفتر را عملیاتی و قابل اندازهگیری عنوان کرد و گفت: در کوتاهمدت به دنبال بهبود سرعت و کیفیت پاسخگویی به شکایات، شناسایی نقاط ضعف فرآیندها در شرکتهای وابسته، و ارایه توصیههای فوری برای اصلاح و پیشگیری هستیم بهطوریکه اگر در یک پروژه، نقصی در تخصیص منابع یا اجرای قرارداد شناسایی شود، با مستندسازی دقیق و ارایه راهکارهای عملیاتی نسبت به اصلاح آن اقدام میکنیم تا مشکلات قبل از تبدیل شدن به بحران، برطرف شود.
مدیرکل بازرسی و پاسخگویی به شکایات توانیر هدف این دفتر را ارتقای توانیر به عنوان نمونهای از شفافیت و سلامت اداری در بین کل صنایع و دستگاههای اجرایی کشور عنوان کرد و تغییر فرهنگی و ساختاری سازمان را از اهداف بلندمدت برشمرد که تلاش دارد با ایجاد فرهنگ پاسخگویی و شفافیت پایدار در تمامی سطوح سازمان، تصمیمگیریها و عملکرد مدیران و کارکنان بر اساس اصول قانونی، اخلاقی و شفاف باشد.
قیصری افزود: همچنین تلاش داریم سازوکارهای نظارتی و بازرسی را در سطح هوشمند و دیجیتال توسعه داده و از دادهها و تحلیلهای مستمر برای پیشگیری از تخلفات و فساد استفاده کنیم.
وی راهبردهای دفتر بازرسی و پاسخگویی را شامل تقویت سامانههای هوشمند ثبت و پیگیری شکایات برای افزایش سرعت و دقت پاسخگویی؛ آموزش و توانمندسازی کارکنان شرکتهای تابعه برای درک صحیح تعارض منافع و سلامت اداری؛ استانداردسازی فرآیندهای بازرسی و کنترل داخلی و همکاری با نهادهای نظارتی و قانونی برای رفع مشکلات ساختاری و قانونی عنوان کرد و گفت: این استراتژیها به گونهای طراحی شده که توازن بین پیشگیری و رسیدگی، همچنین توازن بین استقلال و هماهنگی با دفتر مرکزی حفظ شود.
قیصری سنجش موفقیت دفاتر بازرسی را بر اساس شاخصهای کیفی و کمی عنوان کرد که شامل کاهش شکایات تکراری، بهبود زمان پاسخگویی، کیفیت گزارشهای بازرسی و میزان رضایت کارکنان و مدیران میشود و علاوه بر آن تحلیل روندها و دادهها برای شناسایی نقاط ضعف، سیستمی انجام و از نتایج بدست آمده در جهت اصلاح فرآیندها و سیاستها استفاده میشود.
وی نگاه به ساختار بازرسی در شرکتهای وابسته را، ایجاد ساختاری منسجم و هماهنگ با دفتر بازرسی توانیر عنوان نمود که ضمن اقدامات و فرآیندهای پیشگیرانه در شرکتها، گزارشها و اطلاعات دقیق به صورت تحلیلی جهت استفاده از تجارب و تهیه گزارش ها منتقل نمایند.
قیصری از جمله چالشهای این حوزه را تنوع و پراکندگی شرکتها و پروژهها؛ محدودیت منابع انسانی متخصص؛ مقاومت برخی بخشها در پذیرش اصلاحات و شفافیت؛ حجم قابل توجه شکایات و نیاز به تحلیل سریع و دقیق برشمرد که تلاش میشود با تدوین سیاستها، آموزشها و سازوکارهای هوشمند، این چالشها مدیریت و به فرصت تبدیل شود.
وی ادامه داد: تلاش داریم با توانمندسازی کارکنان و مدیران از طریق آموزش مستمر، ایجاد سیستمهای تشویقی، ارایه گزارشهای تحلیلی و بازخورد مستمر و تقویت فرهنگ مسوولیتپذیری و اخلاق حرفهای، پاسخگویی را به فرهنگ سازمانی تبدیل کنیم.
مدیرکل بازرسی و پاسخگویی توانیر راهاندازی سامانه برخط ثبت و پیگیری شکایات، بازدیدهای میدانی منظم از شرکتها، تهیه دستورالعملهای استاندارد بازرسی و تدوین گزارشهای فصلی و تحلیلی برای مدیران ارشد را از برنامههای عملیاتی این دفتر در کوتاهمدت ذکر کرد که با هدف افزایش سرعت، دقت و شفافیت فرایندهای روزمره بازرسی و امکان اصلاحات فوری، در دستورکار قرار دارد.
وی برنامههای بلندمدت این حوزه را توسعه سامانههای هوشمند پایش عملکرد، ایجاد فرهنگ سازمانی مبتنی بر مسوولیتپذیریو شفافیت، پیادهسازی نظام مدیریت ریسک و کنترل داخلی و ارتقای سطح همکاری با نهادهای نظارتی و جامعه عنوان کرد که علاوه بر کمک به پیشگیری از تخلفات باعث میشود سازمان به شکل هوشمند و پاسخگو عمل کند.
قیصری نظارت بر عملکرد مدیران و کارکنان و شناسایی تعارضهای بالقوه را با استفاده از سامانههای ثبت اطلاعات، اعلام موقعیتهای تعارض منافع توسط کارکنان و بررسی قراردادها و معاملات عنوان کرد و افزود: تحلیل روابط مالی، قراردادی و سازمانی باعث میشود تضاد منافع احتمالی به موقع شناسایی و تصمیمگیریها بر اساس منافع سازمان انجام شود.
وی اقدامات مشخص پس از شناسایی تعارض منافع را ارایه توصیههای اصلاحی، اصلاح قراردادها و فرآیندها، ایجاد سازوکارهای کنترل و نظارت، و ثبت و گزارش شفاف اقدامات انجام شده ذکر کرد که موجب میشود تعارض منافع نه تنها مدیریت، بلکه پیشگیری شود.
قیصری رویکرد این دفتر برای ارتقای سلامت اداری و شناسایی نقاط فسادخیز را تحلیل فرآیندها و مستندات، شناسایی نقاط حساس ، طراحی سازوکارهای پیشگیرانه، آموزش کارکنان و پیگیری اصلاحات عنوان کرد که با هدف ایجاد فرهنگ پاسخگویی و رفتار حرفهای و به حداقل رساندن امکان فساد و تخلف اجرا میشود.
وی مشارکت کارکنان در پیشگیری از فساد و تعارض منافع را از طریق رعایت اصول اخلاق حرفهای، گزارش موارد مشکوک، اعلام موقعیتهای تعارض منافع و همکاری با تیم بازرسی ذکر و تاکید کرد: مشارکت فعال کارکنان، ستون اصلی موفقیت دفتر است و بدون آن، هیچ سیاست یا سازوکار کنترلی به تنهایی کافی نیست.
مدیرکل بازرسی و پاسخگویی توانیر پیگیری شکایات مردمی را از طریق ثبت شکایات در سامانه آنلاین، بررسی دقیق، اراِیه پاسخ شفاف و پیگیری اقدامات اصلاحی تا حل مشکل عنوان کرد که فرصت یادگیری و اصلاح فرآیندها را فراهم میآورد.
قیصری بررسی قراردادها قبل از امضا، ایجاد بندهای کنترل و فسخ، شفافسازی فرآیندها، ثبت قراردادها در سامانه، و نظارت مستمر بر اجرا را از اقداماتی برشمرد که کاهش سوءمدیریت و فساد مالی را به همراه دارد.
وی استفاده از سامانههای برخط ثبت و پیگیری شکایات، تحلیل دادهها، داشبوردهای مدیریتی و پایش هوشمند فرآیندها را جمله فناوریهایی ذکر کرد که باعث سرعت، دقت و شفافیت در تصمیمگیری میشود.
قیصری نقش دفتر بازرسی در شناسایی گلوگاههای فساد را بررسی فرآیندهای حساس و پرریسک، تحلیل دادهها و گزارشها، شناسایی گلوگاهها و طراحی راهکارهای پیشگیرانه عنوان کرد که تاکنون دستاوردهایی چون کاهش شکایات تکراری، ارتقای شفافیت در قراردادها و پروژهها، ایجاد سامانههای پاسخگویی آنلاین، آموزش گسترده کارکنان در حوزه سلامت اداری و تعارض منافع و نهادینه شدن فرهنگ پاسخگویی در مدیران ارشد و کارکنان را به همراه داشته است.
وی برگزاری کارگاههای منظم در زمینه شناسایی تعارض منافع و نحوه مدیریت پروندههای حساس را جزو برنامههای آموزشی بلندمدت برشمرد که ایجاد فرهنگ سازمانی مبتنی بر مسوولیتپذیری و شفافیت، آموزش مستمر مدیران و کارکنان در حوزه بازرسی، کنترل داخلی و سلامت اداری، و تربیت نیروی انسانی متخصص و اخلاقمدار را دنبال میکند.
مدیرکل بازرسی و پاسخگویی توانیر با اشاره به تعامل مستمر و فعال این دفتر با نهادهای نظارتی از جمله سازمان بازرسی کل کشور، وزارت نیرو و...، این تعامل را شامل تبادل اطلاعات، مشارکت در بازرسیهای مشترک، ارایه گزارشهای تحلیلی و پیگیری مصوبات برشمرد که با هدف هماهنگی بینسازمانی، بهبود فرآیندهای داخلی و تقویت شفافیت پیگیری میشود.
وی گفت: فرهنگ پاسخگویی با آموزش، مشوقهای اخلاقی، انتشار گزارشها و ارایه بازخورد مستمر تقویت میشود و ما تلاش میکنیم "پاسخگویی" نه صرفاً به عنوان یک الزام قانونی بلکه به عنوان بخشی از فرهنگ روزمره سازمان شود و کارکنانی که گزارشهای شفاف و دقیق ارایه کنند، به عنوان الگو معرفی میشوند.
وی تصریح کرد: کارکنان با اطلاعرسانی مستمر، آموزش و ایجاد کانالهای امن برای گزارشگیری و اعلام مشکلات، تشویق میشوند تا فعالانه در فرآیند پیشگیری از تخلف و فساد شرکت کنند و این مشارکت باعث میشود دفتر بازرسی برنامههای خود را با دیدگاه میدانی کارکنان تقویت کند و اصلاحات عملیاتی بهطور مؤثرتری انجام شود.
قیصری ادامه داد: توسعه فرهنگ سازمانی مبتنی بر پاسخگویی، شفافیت و اخلاق حرفهای از طریق آموزش، بازخورد مستمر، انتشار گزارشهای موفقیت و ایجاد مشوقهای اخلاقی انجام میشود وهدف این است که کارکنان، مدیران و کل سازمان به طور خودکار رفتار شفاف و پاسخگو داشته باشند.
وی گفت: روندها و الگوهای عملکردی با استفاده از سیستمهای هوشمند و تحلیل دادهها، شناسایی میشود و این ابزارها به ما کمک میکند تا تصمیمگیری مبتنی بر شواهد و پیشگیری از تخلفات را اجرا کنیم.
وی از جمله برنامههای دفتر بازرسی برای ارتقای شفافیت مالی وقراردادی را اجرای سامانههای برخط ثبت و پیگیری قراردادها، بررسی دقیق قراردادها پیش از اجرا، و انتشار گزارشهای تحلیلی عنوان کرد که باعث میشود ریسک سوءمدیریت و فساد مالی کاهش یافته و اعتماد ذینفعان به سازمان افزایش یابد.
وی گفت: با تحلیل فرآیندهای داخلی، شناسایی نقاط تصمیمگیری کلیدی و بررسی پروندههای گذشته، گلوگاهها و نقاط فسادخیز شناسایی و سپس دستورالعملها و سازوکارهای پیشگیرانه برای کنترل این نقاط، تدوین میشود.
قیصری ادامه داد: فناوری و سامانههای اطلاعاتی به دفتر امکان میدهد که فرایندهای بازرسی، ثبت شکایات و تحلیل دادهها را سریع، دقیق و شفاف انجام دهد و استفاده از داشبوردهای مدیریتی، پایش هوشمند و سیستمهای برخط، تصمیمگیری را بهینه و پاسخگویی را تسهیل میکند.
وی تاکید کرد: دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات توانیر به دنبال توسعه سامانههای هوشمند، تقویت توانمندی کارکنان، ایجاد فرهنگ پاسخگویی و شفافیت در سازمان و شرکتهای تابعه و ارتقای جایگاه توانیر به عنوان نمونهای از سلامت اداری در کشور است که نه تنها پاسخگوی مشکلات فعلی باشد بلکه با پیشبینی و مدیریت ریسکهای آتی، سازمان را به سمت یک مدیریت هوشمند، شفاف و پاسخگو هدایت کند.
نظرات: ۰
شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۴ - ۱۰:۰۸
نظرات: ۰ |
۰
۱
مدیرکل دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات شرکت توانیر تاکید کرد:
تقویت فرهنگ پاسخگویی و شفافیت در تمامی سطوح سازمانی شرکت توانیر
مدیرکل دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات شرکت توانیر رسالت این دفتر را تقویت فرهنگ پاسخگویی و شفافیت پایدار در تمامی سطوح سازمانی عنوان و توسعه سامانه های هوشمند پایش عملکرد را از برنامههای در دست اقدام برشمرد.