نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۱
نظرات: ۰ |
۰
تولید ۳۲ درصد از برق کره‌جنوبی با انرژی هسته‌ای

سال رو به پایان میلادی، انرژی هسته‌ای در کره جنوبی برای نخستین بار برق بیشتری نسبت به زغال‌سنگ یا گاز طبیعی تولید کرده و این مهم برای کشوری که در زمره بزرگترین واردکنندگان سوخت‌های فسیلی در جهان قرار دارد، یک نقطه عطف محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری توانیر به نقل از رویترز و براساس داده‌های اندیشکده انرژی Ember، انرژی هسته‌ای ۳۲ درصد از ترکیب تولید برق کره جنوبی را در نیمه اول سال ۲۰۲۴ به خود اختصاص داده است.
پیشرفت تولید انرژی هسته‌ای به قیمت سوخت‌های فسیلی، نقطه عطف مهمی در کره جنوبی است که سومین واردکننده بزرگ LNG در جهان پس از چین و ژاپن و چهارمین واردکننده بزرگ زغال‌سنگ حرارتی است. 
کره جنوبی در سال‌های اخیر بر روی انرژی هسته‌ای سرمایه‌گذاری بیشتری کرده است. 
یون سوک یول رئیس جمهور کره جنوبی که در مارس ۲۰۲۲ انتخاب شد، سیاست خود را برای حذف تدریجی انرژی هسته‌ای طی حدود ۴۵ سال کنار گذاشت. رییس جمهور جدید هدف خود را برای تامین انرژی هسته‌ای حداقل به میزان ۳۰ درصد برق کل کشور در سال ۲۰۳۰ تعیین کرده است.
*  در نیمه نخست سال ۲۰۲۴، انرژی هسته‌ای ۳۲ درصد از تولید برق کره جنوبی را تشکیل می‌داد که از زغال سنگ و گاز طبیعی پیشی گرفت.
*  تغییر کره جنوبی به سمت انرژی هسته‌ای ناشی از تمایل به امنیت تامین انرژی و تعهد به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است.
*  انتظار می‌رود ظرفیت انرژی هسته‌ای کره جنوبی با ساخت راکتورهای جدید و پتانسیل همکاریهای بین‌المللی بیشتر رشد کند.
در حال حاضر، در مجموع ۲۶ راکتور حدود یک سوم برق کره جنوبی را از ۲۶ گیگاوات نیروگاه تامین می کنند و این کشور قصد دارد تولید انرژی هسته‌ای خود را بیشتر تقویت کند. 
هفته گذشته، کمیسیون ایمنی و امنیت هسته‌ای کره جنوبی (NSSC) مجوزهای لازم را برای ساختن دو راکتور هسته‌ای جدید به نام‌ رآکتورهای Shin-Hanul۳ و ۴ در اولجین، در جنوب شرقی سئول به شرکت برق آبی و هسته‌ای کره اعطا کرد. 
خبرگزاری یونهاپ به نقل از سونگ ته یون رئیس دفتر سیاست‌گذاری ریاست جمهوری کره گفت: «تصویب ساخت و ساز در جهت سیاست انرژی دولت یون سوک یول است که سیاست حذف تدریجی هسته‌ای دولت قبلی را معکوس می کند و راه را برای احیای اکوسیستم انرژی هسته‌ای که در آستانه فروپاشی بود، هموار کرد و به صنعت هسته‌ای کمک کرد تا شتاب بیشتری بگیرد.»
در واقع، انرژی هسته‌ای در کره جنوبی دوباره شتاب گرفته  و به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و نیز کاهش وابستگی به واردات LNG  و زغال سنگ کمک می‌کند. 
بنا بر اعلام اندیشکده انرژی Ember در سال‌های اخیر، تولید انرژی خورشیدی و هسته‌ای به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای توسط صنعت برق در کشور کره کمک کرده است. 
کره جنوبی در تامین نزدیک به نیمی از تولید برق خود به زغال سنگ و گاز وابسته است. با این حال، این واقعیت که انرژی هسته‌ای اکنون به بزرگترین منبع برق تبدیل شده است، نشان می‌دهد که کره جنوبی، مانند سایر کشورهای غربی، برای تضمین امنیت انرژی در میان تنش‌های ژئوپلیتیکی تشدید شده، به انرژی هسته‌ای بازگشته است.  
علاوه بر این، برخلاف بسیاری از کشورها، شرکت‌های کره‌جنوبی تخصص ساخت راکتورهای هسته‌ای را دارند و در حال بستن قراردادهای خارج از کشور هستند.
در اجلاس آب و هوای COP۲۸ در دبی در پایان سال گذشته، کشور آمریکا و ۲۱ کشور دیگر متعهد شدند که ظرفیت انرژی هسته‌ای را تا سال ۲۰۵۰ سه برابر کنند و اذعان کردند که گنجاندن انرژی هسته ای بیشتر در ترکیب انرژی خود برای دستیابی به اهداف خالص صفر آنها در آینده بسیار مهم است. 
آمریکا، در کنار بریتانیا، فرانسه، کانادا، سوئد، کره جنوبی، غنا و امارات متحده عربی از جمله امضاکنندگان این بیانیه در اجلاس آب و هوا COP۲۸ بودند.
مترجم: مرتضی توکلی

 

نظر شما چیه؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha