یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۲
نظرات: ۰ |
۰
ایمنی را باید از پیمانکاران به‌عنوان خط مقدم صنعت برق آغاز کرد

مدیرعامل برق منطقه‌ای خراسان با تاکید بر لزوم آغاز ایمنی از پیمانکاران به عنوان خط‌مقدم، بر ضرورت سخت‌گیری بر آنان تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری توانیر، حسین محمودی گفت: یکی از مباحث مهم در کار، موضوع ایمنی است‌. حادثه اخیر در معدن طبس تلنگری جدی به ماست که ایمنی را جدی بگیریم، در واقع نتیجه رعایت نکردن نکات ایمنی، جبران‌ناپذیر و زیانبار است.
وی افزود: اگر به آمار حوادث نگاهی داشته باشیم در سال ۱۴۰۲ بیش از ۲ هزار نفر بر اثر حوادث جان خود را از دست داده‌اند که حدود ۱۱ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ بیشتر شده است.
محمودی با بیان اینکه بر اساس آمار منتشر شده، بی‌احتیاطی در صدر عواملی قرار گرفته که منجر به حادثه شده است، گفت: خط مقدم در صنعت برق، پیمانکاران هستند و در حوزه ایمنی باید از آن‌ها شروع کرد. در حوزه HSE باید به پیمانکاران سخت‌گیری کنیم و از این سخت‌گیری نترسیم.
وی، عدم امکان نظارت اثربخش کارفرما بر پروژه‌ها با توجه به تعدد و پراکندگی آنها، انباشت مطالبات مالی پیمانکاران، عدم وجود فرایند و سازوکار مناسب برای ارزیابی توانمندی پیمانکاران صنعت برق، عدم وجود واحدهای HSE در فرایندهای سیستمی انعقاد قرارداد، کمبود مدرس توانمند در حوزه ایمنی و پیشگیری حوادث صنعت برق، نگاه و دیدگاه سنتی به حوزه HSE و عدم استفاده از روش‌ها، فرایندها و تجهیزات جدید به کار رفته در حوزه HSE را از چالش‌های مهم این حوزه برشمرد.
محمودی، حل مشکل مالی خرید تجهیزات در حوزه HSE، برگزاری نشست‌های تخصصی ماهیانه، پیگیری و استانداردسازی نحوه گزارش‌دهی حوادث و برگزاری نظارت بر عملکرد از اقدامات مثبت شرکت توانیر در حوزه HSE برشمرد.
وی، تغییر نگاه کارفرما درخصوص جریمه محور بودن موضوعات HSE، ایجاد یک سامانه جامع اطلاعات و عملکرد پیمانکاران صنعت برق در حوزه HSE، انجام ارزیابی و ممیزی شرکت‌های تعمیر و نگهداری درخصوص موضوعات مرتبط با HSE، اعمال ضرایب مثبت یا منفی، آموزش و ارتقای دانش و مهارت پیمانکاران، استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی، تقویت ساختار HSE در شرکت‌های زیرمجموعه، استفاده از تجهیزات نوین درخصوص پیشگیری از حوادث و تدوین دستورالعمل‌های استاندارد را به عنوان راهکار برای ارتقا در زمینه HSE در صنعت برق پیشنهاد کرد.

نظر شما چیه؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

آخرین اخبار