نظرات: ۰
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۳
نظرات: ۰ |
۰
دیپلماسی انرژی، ابزاری کارآمد برای تحقق اهداف و حفظ و افزایش منافع ملی کشورهای عضو بریکس

عباس علی‌آبادی وزیر نیرو با هدف پیشبرد دیپلماسی انرژی در جهت تقویت همگرایی بین کشورهای عضو بریکس در نشست وزیران انرژی بریکس و اجلاس هفته انرژی روسیه شرکت کرده است.

به گزارش خبرگزاری توانیر، وزیر نیرو که در راس هیاتی به مسکو سفر کرده بود، علاوه بر شرکت و سخنرانی در نشست وزیران انرژی بریکس ، مذاکرات فشرده‌ای نیز با مقامات عالی کشورهای عضو بریکس، از جمله روسیه و چین داشت.
وزیر نیرو در نشست وزرای انرژی بریکس گفت: دیپلماسی انرژی می‌تواند ابزاری کارآمد برای تحقق اهداف و حفظ و افزایش منافع ملی کشورهای عضو بریکس باشد.
علی‌آبادی گفت: با توجه به منابع عظیم انرژی موجود و همچنین نقش ترانزیتی قابل توجه این کشورها در جغرافیای سیاسی جهان، این اتحاد می‌تواند بریکس را به یک قدرت اقتصادی و سیاسی کم‌نظیر تبدیل کند.
وزیر نیرو گفت: در این میان اما اهمیت ژئواکونومیکی ایران نسبت به سایر کشورها بیشتر است زیرا، تهران دومین ذخایر گاز جهان و منابع بالای نفت را در اختیار داشته و با ۱۵ کشور مرز آبی و خاکی مشترک دارد.
وزیر نیرو افزود: علاوه بر این، بخش مهمی از کریدورهای ترانزیتی بین المللی منتهی به دریای کاسپین، خلیج فارس و مناطق آسیای مرکزی و قفقاز را با امنیت بالا و هزینه اقتصادی کم به هم وصل می‌کند. 
وی خاطرنشان کرد: به موازات این مهم، در حوزه برق با اتصال شبکه برق خود به همه کشورهای دارای مرز زمینی مشترک در صدد است با استفاده از اختلاف دما و افق، به تجارت و ترانزیت برق مبادرت ورزد که در این زمینه پیشنهاد می‌شود شبکه برق روسیه از طریق ایران به کشورهای امارات متحده عربی و عربستان سعودی متصل شود و از این طریق با کاهش سرمایه گذاری در بخش تولید، کمک قابل توجهی به محیط زیست و گسترش امنیت در سطح منطقه کند.
وزیر نیرو تاکید کرد: توجه به فناوریهای متحول کننده، تولید مشترک تجهیزات صنایع انرژی توسط اعضای بریکس و ایجاد زنجیره ارزش، گذار از صنایع انرژی بر به صنایع مبتنی بر دانش، کاهش شدت انرژی، برقی‌سازی خودروها با تامین برق از محل انرژی‌های تجدیدپذیر و مشارکت در ایجاد زیرساخت‌های خودروهای برقی (نرم‌افزاری و سخت افزاری) از جمله مواردی است که می‌تواند در دستور کار اجلاس انرژی قرار گیرد. 
وی به تجربه ایران در پرداخت یارانه زیاد برای انرژی که منجر به مصرف بیش از حد و افزایش شدت انرژی و ناترازی در تامین انرژی شده است اشاره کرد و گفت: این موضوع می‌تواند در این اجلاس و یا نشستهای آتی بررسی شود.
وی افزود: ایران در زمینه تولید تجهیزات برقی در بخشهای توزیع، انتقال و تولید از جمله نیروگاه‌های حرارتی با راندمان بالا و مزارع تجدیدپذیر و نیروگاه‌های برقابی و پالایشگاه و پتروشیمی توانمندیهای قابل توجهی دارد و می‌تواند در این بخشها با کشورهای بریکس فعالیت و همکاری مشترک داشته باشد و همچنین در زمینه جذب سرمایه با فرمول‌های جذاب از منابع مالی موجود در کشورهای بریکس برنامه ریزی کند.

نظر شما چیه؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha