نظرات: ۰
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۳
نظرات: ۰ |
۰
روشهای تامین مالی و توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر، نیازمند تحول

مجری طرحهای بهینه‌سازی توانیر گفت: برنامه‌های کنونی توسعه انرژیهای تجدیدپذیر آنچنان که باید پیش نرفته و باید روشها را تغییر داد.

به گزارش خبرگزاری توانیر، مسعود خانی افزود: به طور مثال احداث یک نیروگاه هزار مگاواتی خورشیدی نیاز به سرمایه‌ای در حدود ۴۰۰ میلیون دلار دارد که اگر بخواهیم این مبلغ را به یک سرمایه‌گذار اختصاص دهیم در نظام بانکی کار سختی است چرا که ضوابط بانکی در این خصوص بسیار دست و پاگیر است اما در صورتی که این مبلغ را خرد و در اختیار تعداد بیشتری سرمایه‌گذار و یا علاقمند این حوزه قرار دهیم ریسک بازپرداخت هم کاهش می‌یابد و ضوابط بانکی پیچیدگی کمتری خواهد داشت، به ویژه آنکه نیروگاه‌های تجدیدپذیر قابلیت نصب در محل مصرف را دارد اما نیروگاههای حرارتی از چنین قابلیتی برخوردار نیست.
وی ادامه داد: هم اکنون چند میلیون مشترک تجاری داریم که از گردش مالی خوبی برخوردارند و با توجه به اینکه با ۵۰ میلیون تومان می‌توان یک سامانه ۲ کیلوواتی برق خورشیدی نصب کرد، حال اگر تنها یک میلیون مشترک اقدام به نصب این سامانه‌ها کنند، ۲ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر خواهیم داشت.
به گفته وی، این روند هم موجب ساده‌تر شدن فرآیند تامین شده و هم ریسکهای آن کاهش می‌یابد و در عین حال تلفات برق را نیز کاهش می‌دهد اما تاکنون در سطح گسترده برای آن مدل‌سازی نشده است.
مجری طرحهای بهینه‌سازی مصرف توانیر همچنین گفت: در حال حاضر این مدل برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی از طریق اختصاص وام انجام می‌شود و علاوه بر این کشاورزان نیز با نصب پنلهای خورشیدی برای تامین ۸۰ درصد نیاز خود، شاهد تامین برق پایدار هستند و در عین حال به ایجاد جذابیت نیز انجامیده است.

نظر شما چیه؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha