نظرات: ۰
دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۱
نظرات: ۰ |
۰
ایران؛ دومین کشور جهان با بالاترین سرانه مصرف برق خانگی

سرانه مصرف انرژی خانگی در ایران بر اساس اطلاعات مرکز توسعه جهانی در رتبه دوم جهان قرار دارد.

گزارش خبرگزاری توانیر به نقل از خبرگزاری فارس حاکی است، از میان ۳۰ کشور جهان که آمار انرژی بخش خانگی خود را به مرکز توسعه جهانی ارائه می‌دهند، ایران پس از نروژ بیشترین سرانه مصرف انرژی خانگی در دنیا را دارد.
به جز ایران که تأمین انرژی خانه‌ها بر عهده برق و گاز است، در دیگر کشورهای توسعه‌یافته از جمله نروژ تنها انرژی برای گرم‌ و سرد کردن خانه‌ها و پخت‌وپز، برق است.
ذکر این نکته نیز ضروری است که نروژ در حالی بالاتر از ایران بیشترین سرانه مصرف انرژی جهان را دارد که از سویی سه فصل از چهار فصل سال را با دمای زیر صفر سپری می‌کند و از سوی دیگر عمده برق خود را از محل انرژی برقابی تامین می‌کند که آلودگی خاصی را متوجه محیط زیست نمی‌کند.
رئیس سابق اتحادیه اروپا ژان کلودیونکر گفته بود که انرژی ارزشمندترین دارایی ماست و سعی می‌کنیم «به جای هدر دادن آن در خانه‌ها از هر کیلووات‌ساعت، بیشترین ارزش‌افزوده را خلق کنیم».
این شرایط در حالی است که سرانه مصرف انرژی خانگی در ایران کمی بیش از ۶۰۰۰ کیلووات ساعت در سال است که از تقسیم انرژی معادل برق و گاز خانگی بر جمعیت کشور محاسبه می‌شود.
این میزان انرژی برای یک خانواده ۴ نفره به قیمت منطقه غرب آسیا ۱۳۰ میلیون تومان ارزش دارد. مصرف بالای بخش خانگی‌ اقتصاد ایران را در تابستان و زمستان با چالش محدودیت برق و گاز مواجه کرده است.
مستند به این گزارش، چالش جدی مصرف بالای انرژی در کشور را باید متاثر از دو عامل اساسی دانست که نخست به عادات غلط مصرف در بخشی از شهروندان پرمصرف باز می‌گردد که به طور مثال اعتقادی به رعایت دمای آسایش چه در فصل زمستان و چه در فصل تابستان ندارند و همین موضوع سبب می‌شود که به عنوان نمونه در اوج گرما دمای خانه‌ها روی ۱۸ درجه تنظیم شود و در اوج سرما نیز دمای خانه بالای ۳۰ تا ۳۵ تنظیم می‌شود.
دلیل دیگر نیز راندمان و بازدهی بسیار پایین تجهیزات مصرف کننده انرژی در بخش خانگی است که مقصر آن مصرف کنندگان نیستند و لازم است مسئولان در این خصوص تدابیر جدی را اتخاذ کنند.

نظر شما چیه؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha