نظرات: ۰
دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۸
نظرات: ۰ |
۰
سیزدهمین نمایشگاه بین المللی انرژیهای تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق گشایش یافت؛ انرژیهای تجدیدپذیر، راه گذر از ناترازی برق و نجات محیط زیست

وزیر نیرو در مراسم گشایش سیزدهمین نمایشگاه بین المللی انرژیهای تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق؛ انرژیهای تجدیدپذیر را راه گذر از ناترازی برق و نجات محیط زیست عنوان كرد.

به گزارش پایگاه خبری توانیر، علی اکبر محرابیان افزود: در سال های گذشته پایان سوخت فسیلی و متعاقب آن آینده سرد و تاریک برای جهان توسط دانشمندان پیش بینی می شد، اما تولید انرژیهای تجدید پذیر سرنوشت بشر را تغییر داد.
وی با تاکید بر اینکه انرژیهای تجدید پذیر افقهای توسعه را با تحول روبه رو کرده است، تصریح کرد: این نوع از انرژی زندگی و فناوریهای دنیا را به شدت رشد و تعالی بخشید. تجدیدپذیرها در جهان امروز به عنوان انرژی لوکس و فرضی برای انتخاب محسوب نمی شوند، بلکه تولید این نوع انرژی یک ضرورت بوده و باید دنیا در مسیر آن حرکت کند.
وی با بیان این که تولید انرژیهای تجدیدپذیر در ایران تابع مسائل اقتصادی با فراز و نشیبهای فراوانی همراه بوده است، ادامه داد: این نوع انرژی در سایه نیروگاههای حرارتی و یارانه های سوخت نتوانست سهم اقتصادی مربوط به خود را تامین کند و موجب شد به رغم وجود ناترازیها در برق کشور آن طور که باید نتوانیم به میزان لازم از این فناوری در تامین انرژی و برق کشور بهره مند شویم.
وی تاکید کرد: به واسطه توسعه تجدید پذیرها، در کنار پاسخگویی و رفع ناترازی انرژی برق در کشور، می توانیم در مسیر حفظ محیط زیست و نیز برطرف کردن ناترازی در منابع آب کشور گامiای موثری را برداریم.
وزیر نیرو یادآور شد: در نیروگاههای حرارتی برای تولید برق در یک واحد باید تا 10 چاه آب حفر شود و منابع آبی منطقه صرف تولید برق کشور می شود با در نظر گرفتن راندمان نیروگاههای حرارتی بخش قابل توجهی از این منابع اتلاف می شوند.
وی ضمن مثبت ارزیابی کردن روند رشد توسعه تجدیدپذیرها به واسطه برنامه ریزیهای مدون و هدفمند، خاطرنشان ساخت: امروز تولید انرژیهای تجدیدپذیر بدون اینکه تابع سیاستهای یارانه ای باشد، می تواند فعال باشد و به عنوان شغلی پرسود و پویا برای فعالان این عرصه تعریف می شود.
وی مهم ترین موضوع در حوزه تجدیدپذیرها را تقاضا عنوان کرد و گفت: در قوانین و مصوبات امروز مجلس شورای اسلامی و دولت تقاضای کافی برای تجدید پذیرها به وجود آمده است، به طوری که از زمان رونمایی از تابلوی سبز بورس انرژی همه روزه شاهد معامله در این بازار هستیم و عرضه کننده و مصرف کننده بخش خصوصی در یک فضای کاملاً رقابتی اقدام به خرید و فروش انرژی تجدید پذیر می کنند.
محرابیان ضمن دعوت از همه فعالان اقتصادی کشور برای توجه ویژه به این عرصه از تدوین و امضای آیین نامه ای برای صادرات برق تجدید پذیر به صورت پایدار خبر داد و گفت: موضوع صادرات برق سالیان سال است که مورد نقد و بررسی قرار دارد و با چالشهایی همراه است، اما با مطالعات کارشناسی و بررسیهای بسیار دقیق آیین نامه ای تدوین شده که امکان را برای صادرات برق تجدید پذیر به صورت پایدار فراهم می کند.
وی در این زمینه توضیح داد: این آیین نامه و قرارداد این اجازه را می دهد که تولید کنندگان تجدید پذیر طی 8 ماه در سال بدون محدودیت برق را صادر کنند و پیرو آن برای پیشبرد این مهم همه امکانات وزارت نیرو در خدمت تولیدکنندگان قرار می گیرد.
محرابیان ضمن اشاره به برقراری خطوط پایدار و مطلوب بین ایران و سایر کشورها ادامه داد: تولید کنندگان بخش خصوصی می توانند از این امکان استفاده کنند و چهار ماه در سال که کشور با ناترازی برق رو به روست از طریق بورس انرژی و تابلوی سبز که قیمتهای آن مشابه قیمتهای صادراتی است، اقدام به مبادله برق در داخل کشور کرده و در 8 ماه دیگر برق تولیدی را به سایر کشورها صادر کنند.
وزیر نیرو با بیان اینکه هم اکنون خطوط پایدار مناسب تبادل برق بین ایران و پاکستان و نیز ایران و ترکیه احداث شده است، اضافه کرد: بستر مناسب برای اتصال شبکه برق ایران به ترکیه و در ادامه اتحادیه اروپا به بهره برداری رسیده است. بر این اساس امروز در بازار اتحادیه اروپا و ترکیه امکان مبادله روزانه و ساعتی برق برای تولیدکنندگان فراهم شده است.
وی تاکید کرد: هدف ما از ایجاد این خطوط مبادله انرژی برق است که در زمان نیاز، برق و انرژی را وارد می کنیم، تقریباً در 80 درصد ایام سال امکان صادرات برق فراهم است.
به گفته محرابیان مسئله اصلی تامین نیاز برق داخل کشور با حفظ حقوق و سودآوری تولید کنندگان است.
وزیر نیرو با بیان اینکه هم اکنون عملیات اجرایی احداث بیش از 10 هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر آغاز شده است، گفت: در کشور تولید کنندگان در حال احداث واحدهای تجدیدپذیر هستند که بخشی از آن به بهره برداری رسیده و امکان بومی سازی پله به پله این صنعت وجود دارد.
وی به ماده 16 قانون جهش تولید دانش بنیان در صنعت برق مصوب مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: در این قانون پیش بینی شده تا 5 درصد برق صنایع طی 5 سال توسط انرژیهای تجدید تامین شود و بر این اساس همراه با رشد صنعت شاهد رشد تجدیدپذیرها نیز خواهیم بود.
وزیر نیرو در این زمینه تصریح کرد: همچنین براساس این قانون باید 20 درصد انرژی مورد نیاز دستگاه های دولتی نیز توسط انرژیهای تجدیدپذیر تامین شود و اگر امکان ساخت نیروگاه در این دستگاهها وجود ندارد می توانند از طریق بورس انرژی اقدام به خرید برق کنند.
محرابیان در ادامه یادآور شد: در بخش تجاری و خانگی نیز به مرور زمان، تقاضاهایی را برای تولید تجدید پذیر خواهیم داشت؛ نکته مهم این است که باید کشش تولید تجدید پذیر رو به جلو باشد.
وی با بیان اینکه استراتژی توسعه کشور مبتنی بر تقویت انرژی و حوزه های مربوطه است گفت: در دی ماه امسال شاهد رشد مصرف برق در بخش صنعتی کشور بودیم که به معنای رشد تولید است، برای مثال صنایع سیمان و فولاد کشور در دی ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد بیش از 29 درصدی را در مصرف برق به ثبت رسانده که به معنای رشد تولید نیز است.
محرابیان در پایان با تاکید  بر اهمیت و ضرورت تامین بیشتر انرژی مورد نیاز بخش تولید کشور نسبت به گذشته، بر امضای قراردادهای همکاری بین تولیدکنندگان در این دوره از نمایشگاه ابراز امیدواری کرد.