نظرات: ۰
یکشنبه ۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶
نظرات: ۰ |
۰
طی 3 سال آینده؛ 2 هزار و250 مگاوات نیروگاه خورشیدی در اصفهان وارد مدار می شود

طی سه سال آینده 2 هزار و 250 مگاوات انرژی خورشیدی در مناطق تحت مدیریت برق منطقه ای اصفهان در استانهای اصفهان و چهارمحال و بختیاری وارد مدار می شود.

به گزارش پایگاه خبری توانیر به نقل از روابط عمومی برق منطقه ای اصفهان، سعید محسنی مدیرعامل این شرکت گفت: با توجه به سیاستهای دولت سیزدهم و وزارت نیرو مبنی بر توسعه انرژیهای تجدید پذیر قرار است 4500 مگاوات ظرفیت در بخش نیروگاه های خورشیدی در سطح کشور تا سال آینده ایجاد شود.
وی با اشاره به این که 2250 مگاوات نیروگاه خورشیدی در استانهای اصفهان و چهارمحال و بختیاری در دست احداث است، گفت: بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور به ظرفیت 600 مگاوات در منطقه کوهپایه و توسط شرکت فولاد مبارکه در حال ساخت است که پیش بینی می شود در مرحله نخست 120 مگاوات آن تا قبل از اوج بار سال 1403 وارد مدار شود.
به گفته وی، نیروگاههای بزرگ دیگری نیز در منطقه تحت پوشش برق منطقه ای اصفهان در حال احداث هستند که نیروگاه خورشیدی  215 مگاواتی توسط شرکت پالایش نفت و 200 مگاوات توسط شرکت مپنا در منطقه شاهین شهر از آن جمله اند که قرار است طی سال آینده وارد مدار شوند.
وی اضافه کرد: همچنین 300 مگاوات ظرفیت نیروگاهی در منطقه شهرک رازی و 485 مگاوات در منطقه دهاقان نیز برای احداث توسط شرکت پالایش نفت برنامه ریزی شده که تا سه سال آینده وارد مدار خواهد شد و برای اوج بار سال آینده نیز برنده مناقصه 100 مگاوات نیروگاه خورشیدی در تیران و کمشچه مشخص شده و با پیگیریهای انجام شده با سرمایه گذار این دو نیروگاه در مرحله تحویل زمین و شروع عملیات اجرایی است.
محسنی در خصوص نیروگاههای در دست احداث در استان چهارمحال و بختیاری نیز گفت: برندگان مناقصه احداث 105 مگاوات نیروگاه خورشیدی در سه منطقه بهرام آباد شهرکرد و دشت مرجن بروجن و شوراب صغیر مشخص شده و پیگیرهای لازم در خصوص تحویل زمین و شروع عملیات احداث این نیروگاهها با استانداری چهارمحال و بختیاری در حال انجام است امید است برای سال آینده حدود 105 مگاوات نیروگاه خورشیدی در استان چهارمحال و بختیاری وارد مدار شود.
بنابراین گزارش، به جز نیروگاههای بزرگ در محدوده برق منطقه ای اصفهان، نیروگاههای مقیاس متوسط بالای 7 مگاوات نیز در مناطق شاهین شهر 10 مگاوات، اردستان 80 مگاوات، ورزنه 20 مگاوات، شهرضا 10 مگاوات، زیار 10 مگاوات، جندق 10 مگاوات، رضوانشهر 20 مگاوات، تیران 20 مگاوات، کوهپایه 30 مگاوات، انارک 10 مگاوات، بادرود 10 مگاوات، نایین 10 مگاوات، کاشان 10 مگاوات، علویجه 10 مگاوات، دهاقان 10 مگاوات، فرادنبه 15 مگاوات و بن 15 مگاوات نیز در حال پیگیری و احداث است که پیش بینی می شود طی دو سال آینده وارد مدار شود و مابقی نیز از طریق شبکه 20 کیلوولت به شبکه متصل می شوند.
مدیرعامل برق منطقه ای اصفهان در پایان خاطرنشان ساخت: هم اکنون 48 مگاوات نیروگاه خورشیدی در منطقه تحت پوشش این شرکت در حال بهره برداری است که  با احتساب نیروگاههای خورشیدی خانگی، حدود 75 مگاوات برق تولید می کنند.