نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۸
نظرات: ۰ |
۰
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی خبر داد: سامانه رصد با بهره گیری از هوش مصنوعی در بخش توزیع راه اندازی می شود

معاون وزیر نیرو با اشاره به راه اندازی سامانه رصد در آینده نزدیك، این سامانه را نمونه ای از اقدامات هوشمندسازی بخش توزیع برشمرد كه با استفاده از هوش مصنوعی ایجاد شده و در منطقه بی نظیر است.

به گزارش پایگاه خبری توانیر


به گزارش پایگاه خبری توانیر ، مهندس همایون حایری، سامانه رصد را از جمله دستاوردهای هوشمندسازی در بخش توزیع برق کشور عنوان کرد که بر پایه هوش مصنوعی و برای نخستین بار در سطح کشورهای منطقه به زودی افتتاح می شود.
وی از دیگر دستاوردهای هوشمندسازی بخش توزیع برق را رویت و کنترل پذیری و محاسبات بلادرنگ سیستم ،ارتقای اقدامات بهره وری انرژی و لوازم خانگی هوشمند و توسعه سازوکارهای موثر برای تشویق مشترکان خانگی به صرفه جویی انرژی در ایام اوج بار ذکر کرد.
معاون وزیر نیرو در تبیین قابلیتهای سامانه رصد،از امکان ورود به این سیستم از طریق اتوماسیون، بازار برق ،سامانه GIS ،مراکز اتفاقات 121 ،کنتورهای هوشمند طرح فهام و غیره همچنین امکان برقراری ارتباط دو سویه با مشترکان خبر داد و ارائه اطلاعات فنی، اقتصادی و مدیریتی شبکه و تشخیص دلایل خاموشی را از دیگر قابلیتهای این سامانه برشمرد.
گفتنی است سامانه رصد با اشراف بر وضعیت و موقعیت عملیاتی بهره برداری شبکه های توزیع، ادر است به طور لحظه ای با اتصال به درگاه های متصل به پایگاههای داده مراکز فوریت برق و پردازش اطلاعات، وضعیت لحظه ای و کلی شرکتهای توزیع نیروی برق را به لحاظ عملیات بهره برداری مشخص و امکان رصد برخط خاموشی و دلایل بروز آن را در هر نقطه از کشور برای شرکت توانیر فراهم کند.