نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۴
نظرات: ۰ |
۰
سیزدهمین كنفرانس شبكه های هوشمند انرژی گشایش یافت؛ تاكید مهندس حایری بر نقش شبكه های هوشمند در ایجاد مدلهای اقتصادی كارآمد

سیزدهمین كنفرانس بین المللی شبكه های هوشمند انرژی با حضور معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در پژوهشگاه نیرو گشایش یافت.

به گزارش پایگاه خبری توانیر، مهندس همایون حایری در مراسم گشایش این کنفرانس، هوشمندسازی را لازمه مدیریت شبکه های پیچیده عنوان کرد که مستلزم ایجاد معماری و زیرساخت دیجیتالی قوی است.
وی مدیریت شبکه های پیچیده را از قابلیتهای هوشمندسازی عنوان کرد که امکان ایجاد مدلهای اقتصادی کارا را فراهم می آورد و اجرای دستورالعملهای نوین بهینه سازی، تغییر عادات بد مصرف برق از طریق مشاهده مستقیم رفتار مصرف از سوی مشترک ،بهبود بازدهی بهره برداری شبکه، افزایش راندمان و کاهش تلفات، امکان بهره گیری بیشتر از انرژیهای نو و تجدیدپذیر، تعدد گزینه های مدیریت بار، مشارکت مصرف کنندگان در بهینه سازی عملکرد شبکه برق و استفاده خلاقانه از تجهیزات موجود شبکه از قابلیتهای آن محسوب می شود.
مهندس حایری در تشریح سیاستهای کلی وزارت نیرو از هوشمندسازی شبکه قدرت به توسعه زیرساخت دیجیتال برای مدیریت بهتر شبکه، ترویج مدیریت سمت تقاضا، ادغام منابع برق تجدیدپذیر و تقویت امنیت سایبری برای تاب آوری شبکه اشاره کرد و در ادامه به تشریح چالشهای ایمن سازی شبکه هوشمند و الزامات آن پرداخت.
معاون وزیر نیرو راه اندازی سامانه رصد با استفاده از هوش مصنوعی، رویت و کنترل پذیری ،محاسبات بلادرنگ سیستم و توسعه سازوکارهای موثر برای تشویق مشترکان خانگی جهت کاهش اوج بار را نمونه هایی از اقدامات هوشمندسازی در بخش توزیع برق برشمرد و در ادامه به معرفی دستاوردهای هوشمندسازی در نیروگاهها ،مدیریت و کنترل شبکه قدرت و  شبکه انتقال پرداخت.
در ادامه این مراسم مهندس دهستانی مدیرکل فن آوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت نیرو، راهبردهای وزارت نیرو در زمینه هوشمندسازی، تحول دیجیتال و امنیت سایبری را تشریح کرد و سپس دکتر حسینیان و دکتر آیدوغان اوزدمیر به عنوان سخنرانان کلیدی این کنفرانس، سخنرانی کردند.
بنابراین گزارش، سیزدهمین کنفرانس شبکه های هوشمند انرژی با افتتاح نمایشگاه جانبی دستاوردهای تحقیقاتی با حضور مهندس مریم کارگر نجفی معاون سرمایه انسانی، تحقیقات و فن آوری اطلاعات وزارت نیرو همراه بود.
برگزاری نشستهای علمی ،کارگاههای تخصصی و پنلهای آموزشی از دیگر برنامه های این کنفرانس سه روزه محسوب می شود.