برگزاري همايش در جهت اصلاح روند مصرف مشتركان و عبور موفق از پيك بار سال 98 در شركت توزيع نيروي برق جنوب استان كرمان

مهدوي نيا گفت: مبالغ قابل توجهي يارانه پنهان در بخش انرژي به مصرف كنندگان داده مي شود و با توجه به اينكه عادلانه توزيع نمي شود پر مصرف ها سهم بيشتري را در دريافت اين يارانه دارند.

به گزارش پايگاه خبري توانير به نقل از روابط عمومي شركت توزيع نيروي برق جنوب استان كرمان، اين همايش با حضور مديرعامل سازمان مردم نهاد جمعيت تلاشگران فرهنگ و توسعه، مدير عامل شركت توزيع نيروي برق جنوب استان كرمان، رئيس اطاق بازرگاني، معاونين و مديران شركت هاي برق منطقه اي و توزيع نيروي برق شمال استان، اساتيد دانشگاه تحصيلات تكميلي، اصحاب رسانه و برخي هنرمندان در دي ماه سال جاري برگزار شد.

در ابتداي اين نشست مهدوي نيا، مديرعامل شركت توزيع نيروي برق جنوب استان كرمان به معرفي شركت پرداخت و گفت: اين شركت وظيفه برق رساني به 16 شهرستان را بر عهده دارد كه يكي از چالش هاي اصلي آن رشد مصرف بالاي مشتركان است.

وي در ادامه با طرح اين موضوع كه آيا "مصرف انر‍ژي در ايران كارآمد است" خاطر نشان كرد: متاسفانه ما هشتمين كشور جهان با شدت مصرف انر‍ژي بالا هستيم به طوري كه طي سال هاي 1990 تا 2017 اين رشد به 50 درصد رسيده است و بدتر آنكه در طي سال هاي مذكور ميانگين رشد شدت مصرف انرژي در جهان كاهش و در ايران افزايشي بوده است.

وي همچنين بيان كرد: مبالغ قابل توجهي يارانه پنهان در بخش انرژي به مصرف كنندگان داده مي شود و با توجه به اينكه عادلانه توزيع نمي شود پر مصرف ها سهم بيشتري را در دريافت اين يارانه دارند.

مهدوي افزود: با مصرف بيشتر انرژي، ضمن آنكه منابع خود را هدر مي دهيم، از طرفي ديگر محيط زيست را نيز آلوده مي كنيم، در اين شرايط "چه بايد كرد؟"

وي در پاسخ به اين سوال بيان داشت: اگر اين مساله تنها تكنيكال بود، پاسخ مشخص هم داشت ولي با توجه به اينكه موضوع به حوزه مصرف كننده مرتبط است و به نوعي به انسان ها رابطه پيدا مي كند، لذا مساله كمي پيچيده شده و چون مربوط به رفتار مصرف كنندگان مي باشد، يك مساله بين رشته اي است كه توجه به علوم اجتماعي در پاسخ به اين سوال از اهميت ويژه اي برخوردار است.

وي در ادامه تصريح كرد: الگوي مصرف مشتركان پديده اي پيچيده و چندوجهي است كه ارتباطات معنا داري با عوامل و متغير هايي چون طبقه و اقشار اجتماعي و نوع كالاهاي مصرفي، سبك و شيوه زندگي، درآمد و ... دارند و الگوي مصرف تابعي از شرايط اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي است كه اصلاح آن نيازمند فرهنگ سازي پايدار مي باشد و اين خود نيازمند راهكار هايي است تا نگرش افراد جامعه الزام به مقوله ي مصرف اصلاح شود و به تدريج نهادينه شده و به يك رفتار پايدار تبديل شود و در اين ميان نقش سازمان هاي مردم نهاد و گروه هاي مرجع جامعه داراي اهميت بسيار بالايي است.

در ادامه اين نشست جهانشاهي مديرعامل سازمان مردم نهاد بيان كرد: متاسفانه فرهنگ مصرف در جامعه ما دچار مشكلات اساسي است كه هر چه سريع تر بايستي اين مشكل را حل كرده و در مسيري ديگر گام برداشت.

وي با بيان اينكه امنيت انرژي كشور به واسطه نوع مصرف و نوع رفتار ما با مخاطره جدي روبرو شده است بيان كرد: بايستي فرهنگ سازي درست توسط گروه هاي تاثير گذار انجام شود و اين فرهنگ سازي در بين اقشار مختلف جامعه نهادينه شود.

وي افزود: در تمام دنيا كارهاي اساسي و بنيادي به واسطه فرهنگ سازي در حوزه آموزش و پرورش انجام مي شود چرا كه كودكان جامعه به واسطه سه خاصيت آموزش پذير و تاثيرگذار بودن و همچنين به اين علت كه تصميم گيران و مديران آينده را تشكيل مي دهند مي توانند مشكلات جامعه را با فرهنگ درست حل كنند.

جهانشاهي خاطرنشان كرد: اصحاب رسانه نيز به عنوان افرادي هستند كه باعث افزايش دانش عمومي مي باشند و تنها عامل مهمي هستند كه سلامت اجتماعي و اداري يك جامعه را تضمين مي كند.

وي تصريح كرد: نيمي از جامعه ما را بانوان تشكيل مي دهند و از آنجا كه اين قشر از جامعه وظيفه خطير تربيت فرزندان و مديريت خانه را بر عهده دارند مي توانند كمك شاياني به مديريت مصرف انرژي در همه حوزه ها داشته باشند و لذا بايستي از اين زمينه در راستاي مديريت مصرف استفاده شود.

وي در ادامه سخنان خود تصريح كرد: رفتار مصرفي ما بايستي به يك عادت درست تبديل شود و اين نيازمند سه مولفه مهارت، دانش و انگيزه به صورت همزمان دارد تا به يك عادت درست در جامعه تبديل شود.

وي با بيان اينكه ارتباط منطقي بين مديريت مصرف در همه حوزه ها و توسعه پايدار وجود دارد، گفت: توسعه پايدار به معناي توسعه و پيشرفت نسل حاضر با حفظ منابع براي توسعه نسل آينده كه شامل سه فاكتور اساسي جمعيت، اقتصاد و محيط زيست است.

جهانشاهي افزود: اگر سه مولفه مذكور هم زمان با هم اتفاق بيفتد توسعه پايدار شكل خواهد گرفت.

وي با تاكيد به ضرورت سازمان هاي مردم نهاد بيان كرد: سازمان هاي مردم نهاد سازمان هايي هستند كه توسط گروهي از مردم كه طيف فكري يكساني دارند شكل مي گيرد و در مسير رسيدن به يك هدف درست گام بر مي دارند و اين مسيري است كه تمامي كشورهاي توسعه يافته حركت كرده اند و به نتيجه دلخواه رسيده اند.

مديرعامل سازمان مردم نهاد در خصوص گذر از پيك بار سال 98 خاطرنشان كرد: همگي گروه هاي جامعه از جمله رسانه ها، سازمان هاي مردم نهاد، حاكميت و ... بايستي در مسير مديريت مصرف انرژي حركت كرده و فرهنگ درست را در بين مردم جامعه نهادينه كنند.

وي افزود: كشور ما چيزي حدود 200 الي 400 ساعت در سال دچار كمبود برق مي شود كه براي حل اين چالش يا بايستي سرمايه گذاري هاي كلان در خصوص ساخت نيروگاه ها انجام دهيم كه منجر به هدر رفت انرژي و ضرر به محيط زيست توسط انتشار گاز دي اكسيد كربن خواهد شد و يا اينكه با مديريت مصرف آن را مهار كنيم.

جهانشاهي گفت: طبق تحقيقات انجام شده در قسمت جنوب كشور كه شامل مناطق جنوبي استان كرمان مي شود اگر در زمان پيك مصرف برق مديريت مصرف را سرلوحه كار خود نمائيم و درست و بجا از انرژي برق استفاده كنيم حدود 1500 مگاوات پيك زدايي انجام مي شود كه اين رقم باعث حل بسياري از مشكلات در اين زمينه خواهد شد.

در پايان اين نشست جلسه پرسش و پاسخي با حضور مديرعامل سازمان مردم نهاد و همچنين مدير عامل شركت برق جنوب كرمان به همراه معاون فروش و خدمات مشتركان در خصوص شدت مصرف انرژي و  حفظ محيط زيست برگزار شد.

کد خبر : 88124
تاریخ : دو شنبه ، ٢٤ دی ١٣٩٧ ١٠:٢٠
تعداد بازديد : ٦٥٠
فرستنده خبر : محمد رضوي علوي