اولين همايش تخصصي آسيب شناسي وصول مطالبات بهاي برق مصرفي در شركت توزيع نيروي برق استان گيلان

به گزارش پايگاه خبري توانير به نقل از روابط عمومي توزيع برق گيلان، طي هماهنگي بعمل آمده از سوي دفتر نظارت بر فروش و وصول مطالبات و دفتر آموزش و برنامه ريزي نيروي انساني اين شركت، اولين همايش تخصصي آسيب شناسي وصول مطالبات بهاي برق مصرفي 5 مرداد 1396 در سالن پيامبر اعظم (ص) شركت با حضور اعضاي هيئت مديره، معاونان، مديران و جمعي از روئساي ادارات خدمات مشتركان امورهاي توزيع برق و شركتهاي پيمانكاري طرف قرارداد در حوزه وصول مطالبات برگزار شد.

در ابتداي همايش پس از تلاوت آياتي چند از كلام ا... مجيد و پخش سرود ملي جمهوري اسلامي ايران، هادي آذرنوا معاون منابع انساني شركت ضمن تبريك بمناسبت دهه مبارك كرامت در خصوص نقش اخلاق در افزايش كيفيت عملكرد نيروي انساني ابراز داشت: همه افرادي كه با هر نوع قرارداد و رابطه كاري در حوزه عملكرد شركت فعاليت مي كنند و به نيابت از شركت توزيع نيروي برق استان خدماتي را ارائه مي دهند، جزء سرمايه ها و داراييهاي انساني شركت هستند.

وي در ادامه درخصوص نقش اخلاق و معنويت در بهبود عملكرد و تاثير آن در وصول مطالبات گفت: يكي از دغدغه هاي اصلي هر سازمان و ارگان در محيط كسب و كار، بهبود عملكرد كاركنان بوده تا با ارتقاء كارايي و اثربخشي بهره وري به حداكثر ممكن برسد و براي تحقق اين هدف از زمان پيدايش مديريت علمي تاكنون كه دوران مديريت نوين است دستورالعملها و روشهاي زيادي تدوين شده است ولي مدلهاي رياضي و عددي به تنهايي نمي توانند افزايش بهره وري را تحقق بخشند، در همين راستا در سه دهه اخير با ايجاد يك بحث و تعامل بين دانشمندان علم اقتصاد و دانشمندان فلسفه و اخلاق، رشته كاربردي جديدي تحت عنوان اخلاق در محيط كسب و كار شكل گرفته است كه هدف آن ارتقاء روحي و رواني كاركنان و جلوگيري از ناهنجاريها و انحرافات است و در سه سطح فردي، گروهي و سازماني تقسيم بندي مي شود و زماني كه اين سه هدف محيا شود اهداف و ارزشهاي فردي و سازماني در يك راستا قرار مي گيرند كه اين امر موجب رسيدن به نتيجه مطلوب در دسترسي به اهداف متعالي سازماني مي شود.

در ادامه دكترمحمد اسماعيل هنرمند معاون فروش و خدمات مشتركان شركت در رابطه با اهميت استراتژيك و صول مطالبات و دورنماي آينده آن در شركتهاي توزيع برق بيان داشت: حركت شركتهاي توزيع برق به سمت شركت هاي توزيع برق هوشمند، قطعا جايگاه خدمات مشتركان را در شركتهاي توزيع برق تغيير خواهد داد و با جدا سازي شركتهاي توزيع برق به دو شركت سيم دار و بنگاه فروش، عملكرد خدمات مشتركان كه در قالب شركتهاي بنگاه فروش خواهد بود و بيش از پيش برجسته و تاثير گذار بوده و كل مجموعه صنعت برق را تحت تاثير قرار خواهد داد.

در ادامه دكتر هنرمند خاطرنشان كرد: فرآيند وصول مطالبات كه با قرائت و صدور صحيح صورتحساب مشتركان آغاز مي شود بايد پاسخگوي بخشهاي ديگر صنعت برق از جمله بازار خريد و شركت هاي سيم دار باشد چرا كه هرگونه تاخير در اخذ بهاي برق مصرفي، يقيناً چرخه تامين برق كل كشور را با چالش جدي مواجه خواهد كرد و علاوه بر اين عملكرد خدمات مشتركان بر روي ديگر شاخص ها نظير تلفات نيز تحت عنوان تلفات غيرفني تاثير بسزايي داشته و اين موضوع نشان از جايگاه ويژه خدمات مشتركان در صنعت برق دارد.

مهندس پيام پورحبيب مدير دفتر نظارت بر فروش و وصول مطالبات شركت در خصوص چالش هاي فراروي وصول مطالبات افزود: كار درخدمات مشتركان امورها، طاقت فرسا است زيرا انتظارات مشتركان از اداره با توجه به رشد تكنولوژي در حال افزايش است و با توجه به افزون شدن تعداد مشتركان امر خدمت رساني به آنها كاري سخت بوده و به عزم جدي و تلاش مستمر نياز دارد.

وي در ادامه بيان داشت: در طول سنوات گذشته از شركتهاي پيمانكاري در جهت وصول مطالبات استفاده كرده ايم و هم اكنون اين شركتها نيز بخشي از خانواده بزرگ صنعت برق محسوب مي شوند.

مدير دفتر فروش و وصول مطالبات شركت توزيع برق گيلان افزود: با تلاش و كوششي كه انجام شده توانمندي شركتهاي پيمانكاري افزايش يافته است و چالشهاي موجود در فرآيند وصول مطالبات با همكاري اين عزيزان قابل رفع است.

در ادامه مدير دفتر نظارت بر فروش و وصول مطالبات شركت به بررسي عوامل موثر در فرآيند وصول مطالبات پرداخت و ابراز داشت: يكسري از چالشها موجب كاهش سرعت وصول مطالبات مي شوند كه عبارتند از: 1-عدم تناسب ليستهاي قطع با ميزان فروش انرژي و معوقات انباشته شده 2- صدور صورتحسابهاي طولاني مدت 3-پرداخت بخشي از بهاي برق مصرفي در دفاتر پيشخوان توسط مشتركان و رسوب آن در اين دفاتر 4-كاهش تعداد مشتركان خوش حساب 5-عدم پرداخت بهاي برق مصرفي توسط دستگاههاي اجرايي و صنايع در زمان مقرر.

وي در خاتمه ابراز اميدواري كرد كه در آينده با داشتن سيستم مكانيزه وصول مطالبات و پيمانكاران توانمند و پيگيريهاي مداوم در جهت وصول مطالبات كه نقش مهمي در نقدينگي شركت دارد گامهاي موثري برداشته شود.

سپس محمد رضا پورعلي عضو اصلي هيئت مديره، مشاور مديرعامل و مدير دفتر آموزش و برنامه ريزي نيروي انساني در رابطه با اهميت وصول مطالبات در توانمند سازي شركت جهت دسترسي به اهداف بيان داشت: شركتهاي توزيع برق يك بنگاه اقتصادي هستند و طبق اساسنامه ها و مقررات، وظيفه خدمت رساني به يكي از اساسي ترين نياز مردم يعني تامين انرژي برق پايدار و مطمئن را بعهده دارند و عليرغم همه چالشها و محدوديت هايي كه دارند مي بايست بر اساس استانداردهاي فني و كيفي به تكاليف خود عمل نمايند كه لازمه آن وجود نقدينگي و منابع مالي و صرف آن در مسير درست و كارآمد است.

وي در ادامه ابرازداشت: شركت توزيع نيروي برق استان گيلان براي رسيدن به اهداف و تكاليف خود دو مسير بودجه اي دارد كه شامل بودجه سرمايه اي و بودجه جاري است كه ساختار تامين منابع اين دو مسير بودجه اي كاملا تعريف شده و مشخص است و مهمترين مسير تامين بودجه سرمايه اي شركت از طريق فروش انشعاب برق به متقاضيان و مهمترين مسير تامين بودجه جاري از طريق وصول بهاي انرژي فروخته شده است. بنابراين اگر برنامه ريزيها در بخش وصول مطالبات كارآمد شود به وزارت نيرو، شركت توانير و شركتهاي توزيع برق كمك شاياني مي شود و لازمه اش اينست كه شركتهاي توزيع برق بتوانند منابع خود را كه در دست مردم و در قالب مطالبات فروش انرژي قرار دارد به موقع وصول كنند و هرچقدر قدرت وصول مطالبات و انتقال آن به شركت توانير بيشتر باشد تامين مالي شركتهاي توزيع برق توسط شركت توانير بهتر انجام مي پذيرد و اين امر موجب مي شود تا شركتها راحت تر به اهداف خود كه همان خدمت رساني مطلوب به مشتركان است، دست يابند.

کد خبر : 83208
تاریخ : یکشنبه ، ١٥ مرداد ١٣٩٦ ٠٨:١٣