• خانه
  • |
  • نقشه سايت
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • کاربران
  • |
  • کاربران
چهار شنبه، ٠٥ آذر ١٣٩٣|تاريخ آخرين به روز رساني: دقايقي پیش| 
   
تهران
منبع: سرویس سازمان هواشناسی

ورزش و درمان آرتروز مفاصل


ورزش و درمان آرتروز مفاصل

پيش زمينه
تحقيقات نشان داده اند كه ورزش منظم و طبق يك برنامه تعيين شده از سوي پزشك لازمه درمان مناسب افراد مبتلا به آرتروز مي باشد. مقدار ورزش و نوع آن بستگي به علل خاصي دارد كه عبارتند از : نوع مفصل درگير، ميزان التهاب در مفصل و ميزان پايداري مفصل.
مزاياي ورزش براي آرتروز
• ورزش سبب كاهش درد مفصل و خشكي مفاصل مي گردد.
• ورزش سبب افزايش انعطاف پذيري عضلات موثر روي مفصل مي گردد.
• ورزش سبب افزايش قدرت عضلاني عضلات موثر روي مفصل مي گردد.
• ورزش سبب افزايش قدرت انقباض قلب و افزايش سطح سلامتي افراد مبتلا مي گردد.
• ورزش سبب افزايش قدرت استقاقي افراد مبتلا مي گردد.
• ورزش با كمك به كاهش وزن فشار روي مفاصل تحمل كننده وزن را كاهش مي دهد.
چه نوع ورزش هايي براي آرتروز مفيدند
• ورزش هاي افزايش دهنده دامنه حركات مفصل : اين ورزش مثل Dance سبب حفظ دامنه حركات مفصل درمحدوده نرمال و كاهش خشكي مفاصل درگير مي شوند. به طور كلي اين ورزش ها انعطاف پذيري را افزايش مي دهند.
• ورزش هاي هوازي واستقاقي : اين ورزش ها مثل پياده روي، دوميداني و دوچرخه سواري سبب بهبود كاركرد قلبي – ريوي ، كنترل وزن مناسب و بهبود عملكرد كلي فرد بيمار مي شوند.
• ورزش هاي تقويت كننده قدرت و توان عضلات : اين ورزش ها با افزايش قدرت عضلاني سبب حمايت بهتر از مفاصل درگير در آرتروز مي شوندو به پايداري مفصل و كاهش علائم كمك مي كند. براي تقويت قدرت عضله مي توان از دمبل هاي كوچك، ماشين هاي بدن سازي، ورزش هاي ايزومتريك، باندهاي لاستيك و و راه رفتن در آب استخر استفاده نمود.آنچه طي انجام اين نوع ورزش ها اهميت بسزايي دارد حفظ و انجام حركات و وضعيت بدني درست حين انجام حركات است چرا كه اگر ورزش هاي تقويت كننده قدرت عضلاني در حالتي نامناسب انجام شود مي توانند منجر به تشديد درد، كشيدگي عضلات و افزايش تورم مفصل شوند.


ورزش و سيستم اسكلتي-عضلاني

نحوه شروع ورزش
• اولين گام مشاوره با پزشك معالج خود درباره نوع ورزش مناسب براي شما است.
• ابتدا بهتر است با دوش گرفتن يا استفاده از دستگاه هاي موضعي محل مفصل مورد نظر را گرم كنيد .
• سپس با انجام ورزش هاي حفظ كننده دامنه حركت مفصل و عضلات اطراف آنرا گرم كنيد.
• سپس با استفاده از وزنه هاي سبك به انجام ورزش هاي تقويت كننده قدرت عضلاني بپردازيد.
• بتدريج وزن وزنه ها را افزايش دهيد و نيروي بيشتري يا كشش بيشتري روي عضلات اعمال كنيد.
• از كمپرس آب سرد براي خنك كردن مفصل استفاده كنيد.
• سپس به انجام ورزش هاي هوازي بپردازيد.
• هرگاه دچار درد در مفصل يا التهاب و قرمزي شديد ورزش را متوقف كنيد و در صورت ادامه يافتن علائم به پزشك مراجعه كنيد.
مدت انجام ورزش
• ورزش هاي افزايش دهنده دامنه حركات مفصل : لازم است حداقل يكبار روزانه انجام شوند.
• ورزش هاي تقويت كننده قدرت عضلاني : مگر اينكه در مفصل درد يا تورم داشته باشيد.
• ورزش هاي استقاقي و هوازي : بايد حداقل 3 مرتبه در هفته و مرتبه حداقل 30 – 20 دقيقه انجام شوند. شرط موفقيت انجام منظم ورزش است.
ورزش بيش از حد معمول
نشانه هاي ورزش بيش از حد معمول در افراد مبتلا به آرتروز به اين شرح است :
• درد ادامه دار در مفصل كه بيش از 1 ساعت پس از ختم ورزش ادامه يابد.
• خستگي غير معمول يا پايدار به دنبال ورزش
• كاهش دامنه حركات مفصل
• افزايش تورم مفصل

  • کد خبر : 17230
  • تعداد بازديد : ٢٣٣٨
  • درج در سايت : دو شنبه ، ٢٤ فروردین ١٣٨٨ ١٤:٥١